2-4-2023


Zaterdag in Trouw, en mogelijk in meer dagbladen en andere magazines, een advertentie van ‘On the way to PlanetProof’, een zoveelste keurmerk dat werkelijk uitblinkt in NIETS zeggen…

De stichting achter het ‘keurmerk’ betaalt zelf de advertentie om 3.000 boeren te bedanken voor het ten uitvoer brengen van het lege keurmerk…

Ze schermen ook met cijfers want de aangesloten boeren voldoen aan maar liefst 100 voorwaarden op het gebied van dierenwelzijn, biodiversiteit, energie, en grond- en waterbeheer…

Ik met tegenzin op internet kijken, en ja hoor, het hoge gehalte aan nietszeggende leegheid knalt van het beeldscherm af. Want het allerergste wat een boer kan doen, is pesticiden gebruiken…

En dit is geen onderdeel van het keurmerk, te meer pesticiden ‘gewoon’ welkom zijn. Biologisch boeren dat kent men niet. Al zeggen ze zelf op de website dat er biologische boeren zijn aangesloten bij het keurmerk…

Dat liegen ze dat ze barsten vermoed ik, want geen enkele biologisch boerende boer zal zich bij zo’n inhoudsloos clubje opportunisten willen aansluiten…

Met opportunisme bedoel ik dat dit keurmerk tot de categorie nepnieuws behoort. Uitsluitend bedoeld om meer producten te kunnen verkopen aan goedgelovige, makkelijk te overtuigen aartsluie Albert-Heijn-shoppers…

Natuurlijk is de niet-biologische boer steeds bezig om het toch al waardeloze imago op te fleuren met allerhande keurmerken. Als dat geen onafhankelijk keurmerk is, met strenge criteria, dan is het de zoveelste wassen neus van de opgezette mombakkes…

En de argeloze dagbladlezer maar denken dat men erg goed bezig is daar, die maar liefst 3.000 boeren die aangesloten zijn bij dat ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk voor een betere wereld…

Ja, op internet zie ik veel schertsende berichten over dat ‘onderweg zijn’, maar nergens over de aankomst, wanneer men planeet-proef zal zijn. Men is onderweg, hoe mooi maar vals is die naam reeds…

Een giller. Ter misleiding van de argeloze burger. Zoals dat ‘beter-leven-keurmerk’, dat vrijwel niets zegt voor 1 en 2 sterren, de meest voorkomende ‘rating’…

Nu zal een budgetbewust burger heel af en toe denken: laat ik eens zo’n 1-ster-BLK-product kopen, in plaats van geen enkele ster. Dan ben ik goed bezig, nietwaar?…

Omdat het hier om het meest relatieve van het relatieve gaat, moet ik erkennen dat die ene ster zeer waarschijnlijk iets minder slecht is dan helemaal geen ster, al sluit ik niets uit…

Evenwel, als je het zo bekijkt dan is ieder stapje voorwaarts winst te noemen. Beter iets dan niets, dat is waar. Maar om dan advertenties te plaatsen, als bedankje, dat gaat wel ver vind ik…

Greenwashing heet het fenomeen van de ‘verkeurmerking’ van deze wereld. Vooral om te camoufleren dan men in wezen een waardeloos, in pesticiden en antibiotica gesopt product op de markt brengt…

Als je jezelf verdiept in al die ellende, dan staan we er in feite nog veel slechter voor dan je al dacht. Omdat met greenwashing de indruk wordt gewekt dat het best wel goed gaat in ‘de sector’…

Vandaag is de marathon van Parijs, voor hardlopende mensen (en enkele wheelers). Dat zag ik zojuist toen ik mijn portie nieuws wilde gaan opslurpen, zappend langs de zenders (want weinig tot geen nieuws) …

Op Eurosport was daar plots de marathon. Ik houd erg van atletiek en dus bleef ik kijken. Maar je wordt onderhand knettergek van de reclameblokken en de in de reguliere uitzending ingebakken pseudoreclame…

Dat laatste is vaak reclame voor de stad zelf. Dan verkleint het gewone beeld tot een klein kadertje, en plopt er een ander kadertje ernaast in beeld dat toeristische beelden showt, ‘geholpen’ door een veel te luid ingezet muziekje…

Ook blinkt Eurosport uit door via zo’n kadertje reclame te maken voor andere nog uit te zenden sportevenementen. Al vele dagen wordt de kijker gek gemaakt met ‘De Ronde’, die later vandaag wordt uitgezonden…

Als sportliefhebber is al die reclame werkelijk irritant, omdat je de wedstrijd wilt volgen. Ook hoef ik geen 93-jarige man in beeld die strompelend aan zijn marathon is begonnen (maar die niet uit gaat strompelen)…

Topsport wordt op zodanige wijze verloederd door de commercie, dat het een heuse worsteling is om via Eurosport, waar commercie het DNA van haar bestaan is, naar sportevenementen te kijken…

Inmiddels begrijp ik, als vijftiger, dat al die commercie noodzakelijk is om sport überhaupt in beeld te krijgen, want het is algemeen bekend dat voor niets de zon opkomt…

Maar het is vandaag de dag zodanig sterk verweven bij zenders als Eurosport (de trotse aanvoerder der commercialisanten), dat sport onderhand op het 2de plan is komen te staan…

Schneider Electric staat met een groen cirkeltje linksboven in het beeld van Eurosport vermeld, de godganse marathon lang. Wiki zegt: ‘Schneider Electric is een Franse multinational. De groep is uitgegroeid tot de wereldleider van energiebeheerssystemen’.

De naam SE is met alle uitingen verbonden, of het nu op tv is, op internet, op papier of anders. Naamsponsor heet zoiets. Als veel geld betalende naamsponsor kun je ridicule eisen stellen aan reclame-uitingen…

Er wordt wel eens vergeten dat er ook nog een liefhebber is, die naar zo’n sportevenement kijkt op tv of via internet. Ik kijk al jaren naar marathons, al zullen veel mensen het als dodelijk saai aanmerken…

Voor mij was het dat niet, totdat de commercie zo onredelijk prominent in beeld kwam. Waarbij de stad Parijs zelf, een extremist op het gebied van toeristenlokkerij, geen schone handen heeft…

Tegelijkertijd weet ik dat mijn ergernis niet helpt. Het beste is om dan maar te stoppen met kijken. En ik weiger ook betalend bezoeker van Eurosport te worden, waar naar men zegt de commercie stukken minder is of zelfs nihil…

Ik laat mij dus niet dwingen om tegen betaling de geschoonde sport te gaan volgen. Dat is precies wat Eurosport wil, omdat het dan nog meer geld verdient aan abonnementsopbrengsten…

De wereld is wreed voor jannen-met-de-pet zoals ik. De keuze ligt niet meer bij het mooiste of leukste, maar het minst lelijke of minst onaardige. Het kost me moeite dit zonder luidruchtig tegensputteren te moeten aanvaarden…

De wheelers zijn nogal lang en vaak in beeld zie ik. Er is zelfs een Nederlander in de kopgroep van drie: ene meneer Schipper. Mij zegt het helemaal niets, maar het is fijn voor deze mannen dat er royaal tv-tijd is…

De Fransen zijn van thuis uit dwars. Ze laten niet de afgelegde kilometers met een tellertje in beeld zien, maar de nog af te leggen. De marathonliefhebber wil dat niet, die wil de afgelegde in beeld…

Dat is om vooral de tijd per 5 afgelegde kilometers te kunnen zien. Dat geeft een goede indicatie voor de eindtijd. Want dat is waar het heel vaak om gaat: of er een snelle eindtijd wordt gerealiseerd…

Niet alleen wie gaat winnen is belangrijk en de strijd in de wedstrijd, ook of er snel wordt gelopen. Dat is dubbel waar voor je geld. Maar de sportliefhebber zal er nooit een euro van terugzien. Want alles is voor Bassie (= Eurosport)…

Barfman


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *