10-1-2024


Ik behoor tot de groep personen die tv kijkend meteen weg zapt bij reclameblokken. Dat doe ik zelfs als ik naar de radio luister. Soms ben ik te laat of zie ik niet snel genoeg de afstandsbediening liggen, zodat ik toch nog wel eens wat meekrijg…

Ik heb al een zeer kort reclamelontje, daar hoeft niemand me van te overtuigen. Maar er is nu een nieuwe stroming die nog mislijdender en schokkender is dan ooit tevoren – zonder dat de reclamecodecommissie ervoor uit hun schulp lijkt te willen kruipen…

Het zijn autoreclames, in het bijzonder leaseproducten. En dan nog verder verbijzonderd de kekke, blitse autootjes die niet aangeprezen worden om hun maandelijkse peperdure leaseprijs, maar vanwege de zo lage bijtelling! Correcter: een ‘bijtelling vanaf € x per maand’…

Wat is dat voor markt denk ik dan, dat niet allereerst de maandprijs qua lease wordt vermeld maar de bijtelling die de bestuurder, vaak een werknemer die een nieuwe leasebak mag uitzoeken, moet gaan betalen via zijn loon als hij voor dit autootje kiest…

Ik vind dat best ziek, dat het zo werkt. Dat bedrijven indirect naar zulke vervoermiddelen worden gelokt door in te zetten op de lage bijtelling die bij deze auto hoort, zodat hun medewerkers daar erg blij mee zijn. Wat is dit voor wereld, dat het zo werkt?…

Het gaat allang niet meer om de belachelijk hoge prijs die burgers moeten betalen voor auto’s, of ze nu duurzaam zijn of niet. Bedrijven zijn bereid om veel geld neer te tellen om hun werknemers gelukkig te maken met hun ‘heilige koe’, zoals dat vroeger heette…

Het zijn auto’s die deze burgers zelf, als ze die privé zouden moeten kopen, nooit zouden aanschaffen. Maar bedrijven kunnen deze uitgaven van een dure auto (= secundaire arbeidsvoorwaarden) doorberekenen in hun producten of diensten…

Het is een kringloop, een gesloten cirkel. Bedrijven zouden zulks nooit besteden aan hun werknemers als ze het niet dubbel en dik, het liefst met flink rendement, terug zouden verdienen. Maar ik vind het een vicieuze cirkel, al kun je er weinig tegen doen…

Het is me niet duurzaam genoeg. Wie ook niet bepaald duurzaam is, is voormalig zwemkoningin en tegenwoordig meer een gezelligheidsdier die ook nog eens van lekker smikkelen houdt: Erika Terpstra. Ze gaat voor de allerlaatste keer ‘op reis’…

Of ze die reizen zal gaan maken met een Boeing 737 van het type Max, waag ik te betwijfelen. Daar vallen spontaan de deuren uit de romp, begreep ik dit weekeinde. Wat een bijna synergetisch toeval was: afgelopen zondag zag ik de film Donnie Darko…

Die film draait om meerdere thema’s, maar één ervan is dat in het verhaal een vliegtuig een motor verliest, en precies op de slaapkamer van Donnie Darko valt (thema: toeval). Niemand weet van welk vliegtuig dit projectiel afkomstig is. Een opvallende gelijkenis met die deur…

Deze viel onschuldig in een achtertuin van een brave burger, die er pas na enkele dagen achter kwam. Stel je voor als zo’n kreng op een drukke plek neervalt, dan is het drama veel erger dan nu. Boeing moet in dat geval de nabestaanden onder ogen komen etc…

Inmiddels is de pleuris uitgebroken, want Boeing heeft meer problemen gehad de laatste jaren, omdat ze geld probeerden te besparen (= meer winst wilden maken) door de kosten op het gebied van de veiligheid van passagiers zo laag mogelijk te houden…

Inmiddels weten we dat dit een penny-wise, pound-foolish strategie was. Of misschien was het wel geen strategie, maar meer een soort van gokje nemen, over de rug van vele honderden slachtoffers van twee gecrashte vliegtuigen…

Dat het nu weer Boeing betreft verbaast niemand. Max problemen, so to speak. Ik heb er totaal geen medelijden mee. Ze soppen het daar maar op met dat vervuilende gedoe van vliegen. Hopelijk komt er snel een veilige elektrische of eentje op waterstof…

Nog een andere toko uit de VS die het toch wat minder goed doet dan verwacht: X, voorheen Twitter geheten. Het valt me op dat deze toevoeging, over Twitter, nog steeds door vrijwel iedereen wordt gedaan, omdat X nu eenmaal een slechte naam is…

Voor mij betekend een X zoiets als een waarschuwing, een ‘gekanteld kruis’: kijk uit, ga snel weg hier en kijk niet meer om, zorg ervoor dat je safe bent. Gelukkig hebben steeds meer adverteerders genoeg van de domme vrijheidsvisie van Elon Musk…

Zelfs in ons kikkerlandje zijn er instanties die niet langer geassocieerd willen worden met het grenzeloze ‘alles moeten kunnen zeggen wat je wil’. KRO-NCRV stopt met X, omdat Akwasi, toch geen pannenkoek, extreem discriminerend werd bejegend op X…

Dat was naar aanleiding van zijn deelname aan De Slimste Mens, van KRO-NCRV. Persoonlijk vind ik het een flutprogramma, omdat het nogal slecht is gekopieerd van de Belg, waar het is bedacht en met verve werd gebracht, omdat Vlamingen meer humor hebben…

Ik vind het een tenenkrommend programma, met die bijna tot stof vervallen oude krijger Philip Freriks, die al op zijn retour was als nieuwslezer in het vorige millennium. Hij was berucht vanwege de foutjes die hij maakte bij het oplezen van de autocue…

Nu vind ik Freriks verder een prettig mens, wat een boel compenseert. Dat dan weer wel. Ik vind het vooral lovenswaardig dat het doorgaans softe KRO-NCRV het initiatief heeft genomen zich terug te trekken van X. Hopelijk gaat het veel navolging krijgen…

Mister Musk moet weten dat er grenzen zijn. Waarschijnlijk zal hij dat al heel goed weten vanwege Space X. Ook daar botst hij op grenzen. Deze megalomane ‘geniale gek’ kan nog niet eens een lander op de maan zetten. Hoezo is het universum grenzeloos?…

Barfman


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *